Od czego zacząć zakup mieszkania - czyli najważniejsze rzeczy, o których musisz pamiętać!

,

Zdjęcie artykułu Od czego zacząć zakup mieszkania - czyli najważniejsze rzeczy, o których  musisz pamiętać!
Do zakupu mieszkania podchodzimy z wielkim entuzjazmem w związku z perspektywą „bycia na swoim” a zarazem z obawą związaną ze zobowiązaniem, które połączy nas z bankiem na następne dziesięciolecia.

Zanim jednak staniemy się szczęśliwymi posiadaczami mieszkania i „dobrymi” klientami banków, musimy sprawdzić szereg dokumentów, które odkryją przed nami wszystkie informacje związane z wybranym lokalem.

Oferta kredytowa banków

Pierwszym krokiem, który przybliża nas do własnego M jest zdolność kredytowa. Sprawdzamy zatem oferty banków, aby wybrać tą, która będzie dla nas najkorzystniejsza. Jeśli nie bardzo orientujemy się w poszczególnych opłatach około kredytowych, powinniśmy skorzystać z pomocy doradcy. W ten sposób zmniejszymy ryzyko związane z zaciągnięciem kredytu niekoniecznie dla nas najkorzystniejszego.

Niezbędne informacje o nieruchomości

Wszelkich niezbędnych informacji o nieruchomości dostarczy Księga Wieczysta. Z niej uzyskamy rzetelne dane dotyczące położenia czy metrażu. Upewnimy się także, kto jest prawowitym właścicielem i czy nie posiada on żadnych obciążeń. W Księdze Wieczystej znajdziemy również poniższe informacje na temat:

Obciążenie hipoteczne

Obecnie sporo oferowanych mieszkań może mieć wpisaną hipotekę. Jeśli zapoznamy się z jej specyfiką i zachowamy należytą ostrożność, nie musimy obawiać się zakupu takiej nieruchomości. Z różnych hipotek wynikają bowiem różne formalności, których trzeba dopełnić, stając się posiadaczem takiego mieszkania.

Powierzchnia użytkowa

Warto upewnić się czy metraż, o jakim mówi właściciel sprzedawanego mieszkania jest powierzchnią mieszkania czy dodatkowo też innych powierzchni przynależących do lokalu, jak np. komórka lokatorska. Może bowiem okazać się, że właściciel operuje łączną powierzchnią, co może nas ewidentnie wprowadzać w błąd.

Służebność osobista

Kolejnym utrudnieniem mogą być służebności osobiste, które uprawniają osobę, która nie jest właścicielem mieszkania do jego użytkowania. Prawo obowiązuje, aż do chwili zgonu tej osoby. Innym obciążeniem jest umowa dożywocia, która w zamian za przepisanie nieruchomości, zapewnia utrzymanie do końca życia. Zapisy umowy stanowią dokładny zakres zobowiązań wobec tej osoby.

Forma własności gruntu

W zależności od tego, czy do mieszkania przynależy własność gruntu czy użytkowanie wieczystego, wynikają z tego dodatkowe koszty. Użytkowanie wieczyste zobowiązuje do uiszczania podatku na rzecz posiadacza gruntu. Warto zatem dowiedzieć się, czy będziemy jego właścicielami czy użytkownikami. W tym przypadku użytkowanie będzie wiązało się z corocznymi opłatami na rzecz właściciela.

Inne istotne informacje:

Meldunki

Sprawdzamy meldunki by nie okazało się, że po zakupie będziemy musieli borykać się z problemem niespodziewanego lokatora. Informacji takich dostarczy zaświadczenie z gminnego wydziału meldunkowego lub aktualny odpis aktu notarialnego.

Umowa najmu

Sprawdzenie czy mieszkanie jest wynajmowane zaoszczędzi nam dodatkowych problemów występujących w sytuacji, gdy umowa jest zawarta na czas określony lub na konkretny okres.

Uwaga na!

Mieszkanie spółdzielcze

W wielu przypadkach nieuregulowana sytuacja prawna względem prawa własności gruntu (jeśli spółdzielnia, nie jest właścicielem gruntu, ani użytkownikiem wieczystym gruntu) sprawia, że nie można założyć dla nieruchomości KW (Księgi Wieczystej). Dla nowego nabywcy jest to równoznaczne z brakiem możliwości zaciągania kredytów hipotecznych.

Wzmianki w Księdze Wieczystej

Informują one o zmianach wprowadzanych do Księgi Wieczystej. Wzmianka w dziale I może oznaczać zmianę powierzchni (np. na skutek wcześniejszej transakcji). W dział II mogą być wprowadzone zmiany odnośnie danych dotyczących właściciela. Wzmianka w dziale III może poważnie zaniepokoić, gdyż dział ten dotyczy roszczeń i ograniczeń (choć nie do końca, czasem może to być wzmianka o wykreśleniu z obciążeń). Dział IV dotyczy hipoteki lokalu.

Jeśli podjęliśmy decyzję o zakupie, musimy dopełnić poniższych formalności:

Podpisać umowę zakupu

Umowa ma formę aktu notarialnego, do którego podpisania niezbędne są dokumenty poświadczające, kto jest właścicielem nieruchomości, odpis z Księgi Wieczystej oraz umowa kredytowa wraz z dokumentami potrzebnymi do wpisu hipoteki.

Zrobić wpis hipoteki

Zanim bank uruchomi kredyt, musimy dokonać wpisu do hipoteki i dostarczyć mu akt notarialny. Wpisu hipoteki do Księgi Wieczystej dokonujemy u notariusza lub w sądzie odpowiednim dla lokalizacji danego mieszkania. Inne koszty to podatek od zakupu nieruchomości oraz wynagrodzenie notariusza i koszty za odpis aktu notarialnego.

Dokonać formalności urzędowych

Po staniu się nowym właścicielem informujemy urząd skarbowy, w którym płacimy podatek od ustanowienia hipoteki. Urząd miasta musimy poinformować, że od teraz my będziemy płatnikiem podatku od owej nieruchomości. W następnych krokach informujemy dostawców usług m. in. gazu i energii.

Odbiór mieszkania

Ostatnim krokiem jest odbiór mieszkania. Po zapłaceniu odbieramy klucze i sprawdzamy czy wszystko jest zgodne z umową. Jeśli wszystko jest w porządku, stajemy się pełnoprawnymi właścicielami mieszkania.

Słowa kluczowe

zakup mieszkania krok po kroku, zakup mieszkania formalności, oferta kredytowa banków, kupno mieszkania niezbędne informacje, obciążenie hipoteczne, powierzchnia użytkowa mieszkania, czym jest służebność osobista, służebność osobista, forma własności gruntu, istotne informacje przy kupnie mieszkania, meldunek, meldunek w nowym mieszkaniu, umowa najmu, mieszkanie spółdzielcze, Księga Wieczysta, wzmianki w Księdze Wieczystej, umowa zakupu nieruchomości, wpis do hipoteki, odbiór mieszkania, od czego zacząć zakup mieszkania