Od czego zacząć zakup mieszkania?

,

Zdjęcie artykułu Od czego zacząć zakup mieszkania?
Mieszkanie to zakup na lata, często na całe życie. Dlatego podjęcie decyzji o jego nabyciu zajmuje czasem kilka miesięcy. Warto solidnie się do niego przygotować. Poniżej kilka czynności, które należy wykonać „w drodze” po własne mieszkanie.

Sprawdź zdolność kredytową

Zanim przystąpimy do jakichkolwiek poszukiwań odpowiedniego lokum, powinniśmy sprawdzić naszą zdolność kredytową. Informacja o maksymalnej kwocie kredytu, jaką bank jest nam w stanie pożyczyć, jest dla nas w tym momencie podstawą. Wiemy wtedy, na jakie mieszkanie będzie nas stać i jaką górną granicę cenową ustalić na etapie poszukiwań. Historię kredytową sprawdzimy nie wychodząc z domu, na stronie Biura Informacji Kredytowej. O ile ta nie napawa optymizmem, pomyślmy o współkredytobiorcą.

Pomoc doradcy

W usprawnieniu czynności związanych z zakupem mieszkania, niezbędna może okazać się pomoc doradcy. Specjalizujący się w procesie zakupu mieszkania specjalista, wykona za nas formalności, związane ze złożeniem wniosków kredytowych w wybranych przez nas bankach. Odwiedzamy kilka banków. Wszystko po to, by wybrać ofertę, jak najbardziej dostosowaną do naszych potrzeb. 

Poszukaj mieszkania

Powszechną formą wyszukiwania ofert mieszkaniowych jest przeglądanie ogłoszeń na portalach poświęconych nieruchomościom. Znajdziemy na nich oferty z rynku pierwotnego, jak i wtórnego. Zastosowanie odpowiednich filtrów pozwoli nam znaleźć nieruchomość o parametrach, jakich szukamy. Mieszkanie w odpowiednim, zgodnym z naszymi możliwościami finansowymi, przedziale cenowym. W interesującej nas lokalizacji oraz o metrażu zgodnym z naszymi preferencjami.

Sprawdź stan prawny

Jeżeli poszukujemy mieszkania sami, musimy zadbać o sprawdzenie niezbędnych informacji o interesującej nas nieruchomości. W tym celu sprawdzamy dokumenty, które poświadczają, kto jest jej właścicielem. Jeśli mieszkanie ma założoną księgę wieczystą, za pomocą elektronicznego dostępu do ksiąg wieczystych weryfikujemy, kto jest jej właścicielem oraz czy mieszkanie nie ma żadnych obciążeń.

Zwracamy się również z prośbą o okazanie aktu notarialnego, który jest potwierdzeniem prawa własności. Natomiast by uchronić się przed dodatkowymi kosztami, sprawdzamy czy na nieruchomości nie ma żadnych zaległości. W tym celu prośmy o zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami ze spółdzielni czy wspólnoty mieszkaniowej. 

Umowa przedwstępna

Jeśli sprawdziliśmy stan prawny mieszkania, wówczas przystępujemy do podpisania umowy przedwstępnej. Jest ona spisywana w formie aktu notarialnego i niekiedy może wiązać się z uiszczeniem na poczet finalizacji transakcji, zaliczki lub zadatku. W umowie tej należy dopilnować aby szczegóły dotyczące transakcji były zbieżne z naszymi oczekiwaniami.

Umowa zakupu

Po podpisaniu umowy kredytowej, możemy przystąpić do podpisania umowy zakupu (ma ona formę aktu notarialnego). Do jej podpisania są potrzebne m.in.: dokument, z którego wynika, kto jest właścicielem mieszkania; odpis z Księgi Wieczystej, umowa kredytowa wraz z dokumentami potrzebnymi do wpisu hipoteki.

Hipoteka i opłaty

U notariusza lub w sądzie odpowiednim dla lokalizacji danego mieszkania, dokonujemy wpisu hipoteki do Księgi Wieczystej. Następnie dostarczamy do banku akt notarialny. Wówczas bank uruchomi kredyt. Koszty, które trzeba będzie pokryć u notariusza to, m.in. podatek od zakupu nieruchomości(w wysokości 2% wartości nieruchomości), wynagrodzenie notariusza(tzw. taksę notarialną), koszty związane z otrzymanymi odpisami aktu notarialnego.

Odbiór mieszkania

Kolejnym krokiem przy zakupie mieszkania, po zapłacie za mieszkanie, jest odbiór kluczy. Mieszkanie powinno być oddane w nasze ręce w takim stanie, jaki został spisany na umowie przedwstępnej. Powinniśmy więc dopilnować czy stan, który zastaliśmy w mieszkaniu jest zgodny z tym, na co się umawialiśmy. 

Formalności urzędowe

Odbiór mieszkania to jeszcze nie koniec. Teraz czekają nas formalności w urzędach. Zakup mieszkania wiąże się z wizytą w kilku urzędach, celem poinformowania, kto jest nowym właścicielem. W urzędzie skarbowym płacimy podatek od ustanowienia hipoteki. Urząd miasta lub gminy informujemy celem ustanowienia nas płatnikiem podatku od nieruchomości. Informujemy również inne podmioty dostarczające różnego rodzaju usługi np. gaz czy energię, o zmianie odbiorcy. Powiadamiamy spółdzielnię lub wspólnotę, że zostaliśmy nowymi właścicielami.

Słowa kluczowe

od czego zacząć zakup mieszkania, zakup mieszkania - od A do z, na co zwrócic uwagę przy zakupie mieszkania, usprawnienie czynności związanych z zakupem mieszkania, zakup mieszkania - z czym się wiąże